fbpx
Zdrowie Psychiczne

Smutki, smuteczki i depresje – czym jest i czym nie jest depresja?

Fot. pexels.com

23 lutego przypada Światowy Dzień Walki z Depresją. To słowo w dzisiejszym języku ma dwa oblicza, które zbyt często zlewają się w jeden rozmyty obraz. Dlatego postanowiłam napisać kilka słów o dwóch „depresjach”, by wyraźnie rozgraniczyć chorobę i spadek nastroju. 

Większość z nas pamięta pewnie, jak łatwo w latach nastoletnich wpadało się w to, co moje pokolenie – dzisiejszych trzydziestolatków – nazywało „deprechą”. Wystarczyło, że pokłóciliśmy się z przyjaciółmi, osoba, która nam się podobała, nie odpisała na wiadomość albo lało jak z cebra przez tydzień. Ustawiało się więc smutny status na Gadu-Gadu i liczyło, że ktoś domyśli się, że potrzebujemy się wyżalić, i/albo pisało się wiersze do szuflady, z których dziś się śmiejemy. 

Tyle że (w większości przypadków) to nie była depresja, a zwyczajny spadek nastroju i energii. 

Kiedy smutek może być chorobą?

Tymczasem depresja to poważna choroba, której nie warto bagatelizować! O tym, jak ją rozpoznać, napisała już w naszym portalu dr Urszula Horwath w tekście Obalamy mity na temat depresji. Warto wiedzieć, warto leczyć! Nie pomoże na to tabliczka czekolady lub trochę słońca.

Choć medycyna nie zna jeszcze dokładnej przyczyny pojawiania się depresji w naszym życiu, to jedna z szerzej uznawanych teorii mówi, że na rozwój choroby wpływ mają zaburzenia chemii naszego mózgu, a dokładniej tzw. hormonów szczęścia – dlatego leczenie może obejmować nie tylko psychoterapię, ale także zażywanie leków.

Wiek nastoletni to czas burzy hormonów, a z nią chwiejności emocjonalnej. Wiele rzeczy przeżywamy więc dużo mocniej niż wydaje się adekwatne dorosłym czy nawet nam samym po kilku latach. (Piszę „wydaje się”, bo komu to osądzać? Każdy ma przecież prawo do własnych emocji. 🙂 )

Uważajmy jednak na język i odpowiednie nazewnictwo, bo mówiąc o depresji jako synonimie złego nastroju, utrwalamy przekonania o tym, że na depresję może pomóc trochę ruchu lub spotkanie z przyjaciółmi – a niestety tak nie jest. Jak przy zapaleniu gardła czy złamaniu nogi, tak i przy depresji – nie wystarczy „wziąć się w garść”, aby wyzdrowieć. Trzeba udać się do specjalisty.

Pamiętajcie więc, że smutki i smuteczki to niekoniecznie depresja, a depresja to nie tylko smutek, na który pomogą nasze zwyczajowe „pocieszacze”. 

Nastolatki niekoniecznie dramatyzują

Nie znaczy to jednak, że nastolatki nie mogą cierpieć na depresję! Według danych portalu wyleczdepresje.pl zaburzenia depresyjne dotyczą aż 19–32% osób w wieku 13–17 lat. Objawy łatwo złożyć na karb buntu młodzieńczego i okresu dojrzewania, tym bardziej więc rodzice powinni zachować czujność – na wspomnianej stronie znajduje się też lista objawów depresji młodzieńczej, które powinny zwrócić uwagę opiekunów.

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli podejrzewasz u siebie lub u swojego dziecka depresję, zgłoś się do psychiatry lub lekarza rodzinnego. 

Pomóc Ci mogą także takie organizacje jak (lista cytowana za portalem wyleczdepresje.pl):

  • Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji – prowadzące działalność społeczno-edukacyjną w zakresie profilaktyki, wykrywania i leczenia zaburzeń psychicznych a w szczególności zaburzeń depresyjnych. Kontakt do stowarzyszenia można znaleźć na stronie: www.depresja.org
  • Forum Przeciw Depresji – portal społecznościowy prowadzony w ramach ogólnopolskiej kampanii, na którym można znaleźć kompendium wiedzy w zakresie depresji, gdzie szukać pomocy oraz forum moderowane przez lekarzy specjalistów, gdzie osoby chore oraz ich bliscy mogą uzyskać wsparcie www.forumprzeciwdepresji.pl
  • Fundacja Itaka – która prowadzi Antydepresyjny Telefon Zaufania (numer: 22 654 40 41) oraz udziela szerokiego wsparcia osobom chorującym na depresję jak i ich najbliższym. Informacje na temat wsparcia, którego udziela Fundacja można znaleźć na stronie: www.stopdepresji.pl
  • Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego – 24 godziny przez 7 dni w tygodniu działa bezpłatna linia telefoniczna (800 70 2222) dla osób w kryzysie psychicznym, którzy potrzebują doraźnej pomocy psychologicznej. W wyznaczonych godzinach w Centrum pełnią dyżury także specjaliści: lekarze psychiatrzy, prawnicy oraz pracownicy socjalni. Wsparcie można uzyskać także poprzez e-mail oraz czat z profesjonalistami. Więcej informacji na stronie: www.liniawsparcia.pl
  • Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – oferuje bezpłatną pomoc telefoniczną i online dla dzieci i młodzieży oraz dla rodziców i nauczycieli poprzez prowadzenie Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (116 111) i Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci (800 100 100), gdzie młodzi obywatele mają możliwość dzielenia się kłopotami w trudnych sytuacjach a ich najbliżsi uzyskać m.in. informację i wsparcie trudności wynikających z zaburzeń depresyjnych dostrzeżonych u dzieci. Więcej informacji i kontakt online przez stronę www.116111.pl oraz www.800100100.pl
  • Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – funkcjonujący bezpłatnie z telefonów stacjonarnych numer 800 12 12 12, pod którym czekają specjaliści z którymi dzieci i młodzież mogą porozmawiać, gdy m.in. przeżywają trudności w szkole i w domu, odczuwają lęk, smutek, osamotnienie, zauważają u siebie objawy depresyjne. Pod numer Dziecięcego Telefonu Zaufania mogą również dzwonić osoby dorosłe, by zgłosić problemy dzieci.
  • Rzecznik Praw Pacjenta – udostępnia na stronie internetowej informatory o dostępnych formach opieki zdrowotnej i aktywizacji zawodowej dla osób z zaburzeniami psychicznymi w wybranych województwach, w których zawarte są listy placówek realizujących opiekę psychiatryczną lub odwykową oraz służących pozostałymi formami pomocy i wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi http://www.rpp.gov.pl/dla-pacjenta/poradniki/informatory-o-formach-pomocy-dla-osob-zdr-psych/
  • Ośrodki Interwencji Kryzysowej (tzw. OIK) – działające w większych miastach powiatowych w każdym województwie Ośrodki, w których można uzyskać bezpłatnie szybką pomoc psychologiczną i socjalną, w przypadku przemocy, bezdomności i innych sytuacji kryzysowych, w  tym związanych z depresją. Udzielana pomoc jest pomocą doraźną w sytuacjach nagłych, gdy nie mamy możliwości skorzystania w innych instytucjach z pomocy psychologa czy pracownika socjalnego. W OIK-ach możemy uzyskać informację, gdzie zgłosić się dalej po pomoc, która pozwoli nam wyjść z kryzysu i depresji.
Avatar

Izabela Pisarek

Copywriterka, redaktorka, korektorka, graficzka DTP, działająca pod marką Skład z wyrazem. Projektuje książki od A do Z. Jako pierwsza w rodzinie poszła za głosem nazwiska, choć przez pierwsze lata edukacji nic na to nie wskazywało. Wystarczyła jedna książka („Harry Potter” J.K. Rowling), by czytanie towarzyszyło jej zawsze i wszędzie, a później odkrycie świata twórczości fanowskiej, żeby od ortograficznego antytalentu dojść do zawodu korektorki. Studia kulturoznawcze i zaangażowanie w działania organizacji pozarządowych, m.in. Amnesty International, dodatkowo uwrażliwiły ją na moc, jaką ma język.